رازی و جایگاه او در بنیانگذاری روش علمی در تاریخ علم
محمد بن زکریای رازی (865–925 میلادی)، یکی از بزرگترین پزشکان، شیمیدانان و اندیشمندان آزاداندیش ایرانی در تاریخ ایران، جهان اسلام و در تاریخ علم، جایگاهی ویژه و یگانه دارد. بسیاری از پژوهشگران، او را پیشگام رویکرد تجربی و یکی از بانیان روش علمی میدانند. در اینجا با بررسی آثار، رویکردهای علمی و دیدگاههای فلسفی رازی، تلاش میکنیم جایگاه او را در روند شکلگیری روش علمی بررسی و تحلیل کنیم.
روش علمی بهعنوان بنیاد علم مدرن، بر پایهی مشاهده، فرضیهسازی، آزمون تجربی، تحلیل دادهها و بازآزمایی است.
بازآزمایی → نتیجهگیری → تحلیل → آزمون تجربی → فرضیهسازی → مشاهده
اگرچه این ساختار در قرون هفدهم و هجدهم میلادی با اندیشمندانی چون فرانسیس بیکن و گالیله سرشناس شد، ولی ریشههای آن را میتوان در اندیشههای متفکران پیشین، بهویژه در تمدن ایرانی، جستوجو کرد. یکی از سرشناسترین این اندیشمندان، محمد بن زکریای رازی است که قرنها پیش از بیکن، روش تجربی را در پزشکی، شیمی و فلسفه بهکار گرفت.
در نهایت نتیجه اینکه رازی از پیشگامان روش علمی در تاریخ جهان است. او با اتکا به عقل، مشاهده، تجربه و آزمون، مرز میان فلسفه و علم را ترسیم کرد و راهی نو بهسوی دانش گشود. با اینکه در تاریخنگاری غربی کمتر به نام او اشاره شده، ولی سهم او در بنیادگذاری دانش تجربی غیرقابل انکار است. احیای نام و جایگاه رازی، بخشی از بازخوانی نقش تمدن ایرانیـاسلامی در تاریخ علم جهانی است.
سرچشمه:
الحاوی، محمد بن زکریای رازی
سیر حکمت در اروپا، محمدعلی فروغی
تاریخ علم، جرج سارتن
Introduction to the History of Science, George Sarton
Science and Civilization in Islam, Seyyed Hossein Nasr
تاریخ پزشکی در اسلام و ایران، احمد خدیوجم
آثار ابوریحان بیرونی و مقایسهٔ گزارشهای او دربارهٔ رازی
پیوست:
جدول مقایسهٔ مؤلفههای روش علمی در آثار رازی، ابن هیثم و فرانسیس بیکن
مؤلفه | رازی | ابن هیثم | فرانسیس بیکن |
---|---|---|---|
مشاهده مستقیم | ✓ | ✓ | ✓ |
آزمون تجربی | ✓ | ✓ | ✓ |
تکرار آزمایش | ▣ (محدود) | ✓ | ✓ |
فرضیهسازی | ✓ | ✓ | ✓ |
رد نقل قول بدون آزمون | ✓ | ✓ | ✓ |
دستگاه مفهومی روشمند | ▣ (نیمهنظاممند) | ✓ | ✓ |
اولویت عقل بر سنت | ✓ | ✓ | ✓ |
تأکید بر روش علمی بهمثابه نظریه | ✗ | ▣ | ✓ |
نشانهها: ✓ = وجود کامل؛ ▣ = وجود جزئی؛ ✗ = عدم وجود
______________________________________________________________
او بهگونهای میاندیشید که گویی میدانست جهان تنها در آزمایشگاه خلاصه نمیشود؛ بخشی از حقیقت در شعر، رویا، اسطوره و سکوت نیز نفس میکشد. شاید اگر واژهای همچون «حیرت فلسفی» را برای رازی بهکار بریم، بیراه نگفتهایم.
همچنان که شکسپیر، قرنها بعد، از زبان هملت گفت:
«بسا چیزها در آسمانها و زمین است، هوراشیو، که فلسفهات به خواب هم نمیبیند.»— ویلیام شکسپیر، هملت، پردهٔ اول، صحنهٔ پنجم