ادبیات فانتزی، ژانری از ادبیات است، دارای گوهرهای بنیادین تخیل و جادو است که در دنیای واقعی یافت نمیشوند. داستانهای فانتزی بیشتر از اسطورهها، افسانهها، فولکلور، داستانهای عامیانه و دیگر منابع شگفتانگیز و جادویی الهام میگیرند. ادبیات و داستانهای فانتزی میتوانند برای خوانندگان در هر سنی جذاب باشند؛ بهویژه برای کودکان، که میتوانند از داستانهای خلاقانه و ماجراجویی که تخیل و کنجکاوی آنها را تحریک میکند لذت ببرند.
برخی از ویژگیهای ادبیات فانتزی:
ادبیات داستانی کایدان یا کوایدان، ژانری از داستانهای ژاپنی است که دارای ویژگیهای شگفتآفرینی، مرموز بودن و ماوراء طبیعی است. واژهی کایدان در زبان ژاپنی به معنای «گفتگوی شگفت» است و در دوره ادو (1867-1600) به وجود آمد؛ زمانی که مردم از گفتن و گوش دادن به داستانهای ارواح، هیولاها و سایر پدیدههای فرا طبیعی لذت میبردند.
ادبیات کایدان متأثر از سنتهای شفاهی، آموزههای بودایی، متون کلاسیک چینی و فرهنگعامه آن زمان بود. داستانهای کایدان اغلب منعکسکنندهی چالشهای اجتماعی و سیاسی دوره ادو، مانند ستم بر زنان، فساد مقامات و درگیریهای بین طبقاتی هستند. داستانهای کایدان همچنین مضامین کارما، انتقام، وحشت، و اگزوتیسم را بررسی میکنند. ادامه مطلب ...
دیباچه
نقد ادبی خوانش، ارزیابی و تفسیر ادبیات است. میتوان آن را برای هر شکلی از بیان ادبی مانند شعر، رمان، نمایشنامه و غیره بهکار برد. نقد ادبی میتواند تحت تأثیر هر نظریه ادبی (مانند نقد ادبی معاصر) نیز قرار گیرد که تحلیل فلسفی اهداف و روشهای ادبیات است.
نقد دراماتیک شاخهای از نقد ادبی است که بر تحلیل و ارزیابی نمایشنامهها و اجراها تمرکز دارد. نقد دراماتیک میتواند جنبههای مختلف درام مانند تم، ایده، طرح، داستان دراماتیک، کاراکترها، مضامین، سبک، زبان، ساختار و صحنهپردازی را بررسی کند. نقد دراماتیک همچنین میتواند زمینههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نمایشنامهها و اجرای آنها را در نظر بگیرد.
نقد ادبی معاصر اصطلاحی گسترده است که رویکردها و روشهای مختلف نقد ادبی را در برمیگیرد که در نیمه دوم قرن بیستم ظهور کرد و در قرن بیست و یک به توسعه خود ادامه داد. برخی از جنبشهای عمده نقد ادبی معاصر عبارتاند از «ساختارگرایی، پساساختارگرایی، ساختارشکنی، فمینیسم، مارکسیسم، روانکاوی، پسااستعمارگرایی، بومشناختی و غیره.» ادامه مطلب ...